Απόψεις

Καταγγελία για τα γεγονότα του Αειφορικού Σχεδιασμού

29/11/2016

Φοιτητικός Σύλλογος Αρχιτεκτόνων Μηχ/κων Πανεπιστημίου Πατρών

Κάτι πρωτόγνωρο και απαράδεκτο συνέβη στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Πανεπιστημίου Πατρών φέτος τον Σεπτέμβρη. Γίναμε μάρτυρες μιας αυθαίρετης και απαξιωτικής για τις σπουδές μας αλλαγής του προγράμματος σπουδών στην οποία πρωταγωνίστησε ο πρόεδρος του τμήματος Γ. Πανέτσος. Συγκεκριμένα ο Αειφορικός Σχεδιασμός, μάθημα κορμού του 4ου έτους, «διδάχθηκε» με μορφή σεμιναρίου σε 10 μέρες (28 Σεπτέμβρη – 7 Οκτώβρη) από τρεις αρχιτέκτονες που δεν είναι διδάσκοντες του τμήματος. Όπως είναι γνωστό τα μαθήματα κορμού χρειάζονται 13 βδομάδες διδασκαλίας για να  θεωρηθούν έγκυρα. Τα γεγονότα έχουν ως εξής.

Οκτώ μέρες πριν την έναρξη των σεμιναρίων ο κύριος Πανέτσος ανακοίνωσε σε μόλις 30 φοιτητές που έτυχε να εξετάζονται στο μάθημά του την παραπάνω απόφαση ζητώντας τους αυτοί να ενημερώσουν τους συμφοιτητές τους. Επίσημη ανακοίνωση δεν βγήκε παρά στις 26 Σεπτέμβρη, 2 μέρες δηλαδή πριν την έναρξη των σεμιναρίων. Με αυτή τη μεθόδευση δεν δόθηκε χρόνος στο φοιτητικό σώμα να αντιδράσει.

Το ΔΣ του συλλόγου των φοιτητών ωστόσο κατήγγειλε την απόφαση και στις 26 Σεπτέμβρη έγινε συνάντηση με τον κοσμήτορα της πολυτεχνικής σχολής. Εκείνος μας επιβεβαίωσε ότι η συγκεκριμένη αλλαγή είναι παράνομη. Στη συνάντηση παρευρέθηκε και εκπρόσωπος της γραμματείας του τμήματος, από τον οποίο ζητήσαμε τα πρακτικά της συνεδρίασης του τμήματος των καθηγητών όπου πάρθηκε η εν λόγω απόφαση. Η απάντηση ήταν ότι δεν έχουν καθαρογραφεί (από τον Ιούνιο που φαίνεται να έγινε η συνεδρίαση). Μας φάνηκε ιδιαίτερα ύποπτη η δήλωση του ότι « …Ξέρετε πως είναι αυτά, ήταν μια ζεστή μέρα, είμασταν κουρασμένοι, ο ένας να πει υποχρεωτικό ο άλλος επιλογής μπορεί να έγινε και κανένα λάθος…».

Την ημέρα έναρξης των σεμιναρίων, υπήρξε αντιπαράθεση των φοιτητών με τον πρόεδρο ο οποίος παρουσίασε το εγχείρημα του ως ένα πείραμα, το οποίο θα μας δίδασκε αντοχή σε εντατικές συνθήκες εργασίας, η οποία όπως είπε θα μας χρειαστεί μελλοντικά στην παραγωγή. Όταν τον ρωτήσαμε τι εναλλακτική έχουμε αν δεν θέλουμε ή δεν μπορούμε χρονικά να ακολουθήσουμε το «πείραμά» του, μας απάντησε «Παρακολουθήστε το του χρόνου». Εκτός των άλλων υπαινίχθηκε ότι αυτό μπορεί να επαναληφθεί μελλοντικά και σε άλλα μαθήματα.

Το σεμινάριο – μάθημα όντως ξεκίνησε και εμείς κληθήκαμε για 8 μέρες στη σχολή από τις 10 το πρωί μέχρι τις 7 το απόγευμα, συμπυκνώνοντας σε μία μέρα διαλέξεις, προβολές και εργαστήριο – διόρθωση. Για το τελικό σχεδιαστικό project, τον σχεδιασμό μιας βιοκλιματικής κατοικίας, διατέθηκαν δύο μέρες, όταν για παρόμοια project αφιερώνουμε μήνες στις σχολές μας. Αρκετοί φοιτητές βέβαια, έχασαν την ευκαιρία να διδαχθούν το μάθημα λόγω υποχρεώσεων που είχαν προγραμματίσει πριν την αιφνιδιαστική αλλαγή.

Συμπερασματικά, από αυτή την διαδικασία «εξαγοράσαμε» διδακτικές μονάδες για επιδερμική γνώση. Ο καταιγισμός πληροφοριών σε εξαντλητικά ωράρια δεν είναι γνώση. Δυστυχώς η σχολή μας φαίνεται να προσανατολίζεται στην ποσότητα και την ταχύτητα και όχι στην ποιότητα της αρχιτεκτονικής. Το πιο επικίνδυνο όμως, είναι ότι διδαχθήκαμε την πειθαρχία στις ωμές αυθαιρεσίες των εκάστοτε προέδρων.

 

[Ομόφωνη Απόφαση Γενικής Συνέλευσης, 11/11/2016]